Za deset najluksuznijih automobila koji su uvezeni u BiH u prvoj polovini godine vlasnici su iskeširali oko 4,3 miliona maraka sa dažbinama, a najvredniji u društvu bezobrazno preskupih četvorotočkaša je “porše 911 S/T”, koji je plaćen skoro pola miliona maraka.
Prema podacima Uprave za indirektno oporezovanje (UIO) BiH od januara do juna ove godine u zemlju je uvezen 43.061 automobil čija je vrijednost premašila 578,63 miliona KM.
Najprostija računica pokazuje da je prosječna vrijednost uvezenih automobila oko 13.500 maraka, što je cjenovno prilagodljivo džepu velikog broja građana Republike Srpske i FBiH. Međutim, da u BiH i te kako ima građana koji su imuni na krizu svjedoče podaci o uvozu deset najskupljih vozila.
U društvu luksuznog “poršea 911 S/T” nalazi se još jedan automobil iste marke i riječ je o modelu 911 GT3 RS vrijednom 419.107 maraka. Za ovo luksuzno vozilo koje se nalazi na visokom drugom mjestu vlasnik je morao da plati i dažbine u visini od 71.271 marku. Treće mjesto zauzeo je “ferari” F169 ROMA koji je vrijedan 395.161 marku, dok je na četvrtom mjestu još jedan “porše” i to 911 TURBO S, koji košta 363.736 KM.
U top deset najskupljih automobila uvezenih u BiH, čija ukupna vrijednost premašuje 3,61 miliona KM, za šest mjeseci ove godine, pored četiri navedena, ubrajaju se još tri “mercedesa”, dva “poršea” i jedan “lamborgini”, od kojih je svaki koštao više od 300.000 KM.
Prilikom uvoza pomenutih luksuznih automobila UIO BiH je naplatila uvozne dažbine u ukupnom iznosu od 677.719 maraka.
Izvršna direktorica prijedorskog udruženja za zaštitu prava potrošača “Don” Murisa Marić kaže za “Glas” da ovi podaci ne treba da budu začuđujući s obzirom na činjenicu da u BiH ima i milionera i milijardera.
- Jasno je da imamo i siromašne građane koji još voze “golf dvojku”, koji košta tek hiljadu, dvije KM, ali za privredu zemlje je svakako dobro da imamo i te bogate koji sebi mogu da priušte luksuzno vozilo od nekoliko stotina hiljada maraka. Bilo bi zanimljivo znati samo ko su ti kupci, čime se bave, koliko zarađuju i da li su ta vozila platili na kredit - zapitala se Marićeva.
S druge strane, ekonomista Zoran Pavlović kaže za “Glas” da su podaci o uvozu i kupovini preskupih automobila još jedan u nizu dokaza dubokog ekonomskog raslojavanja među stanovništvom koje se u neuređenim zemljama, kakva je BiH, iz godine u godinu povećava, jer se ne vrši kontrola sticanja velikog novca u kratkom roku.
- Oni koji su na lak način došli do novca bahato ga i troše. Kupci takvih vozila su obično oni koji su se obogatili na ilegalan način, jer da bi sebi neko priuštio automobil od pola miliona KM, mora da ima najmanje 50 miliona prometa i zarade - rekao je Pavlović i dodao da većina građana sebi može priuštiti vozila u cjenovnom rangu od 8.000 do 15.000 KM.
Električna vozila
Ljubitelji luksuznih električnih automobila cjenovno su prošli znatno povoljnije. Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH vrijednost top pet najskupljih uvezenih “e vozila” za šest mjeseci ove godine je 967.934 KM, dok su dažbine bile teške 164.664 maraka.